Raak mij aan! Touch me!
Momenteel werken we aan de website. Werkt de website niet goed? Verwijder je cookies & browsergeschiedenis.

Veelgestelde vragen

Zie je door de bomen het bos niet meer? Lukt het niet om een antwoord op je vraag te vinden? Op deze pagina vind je de meestgestelde vragen mét antwoorden. Staat jouw vraag (of het gewenste antwoord) er niet tussen? Loop gerust langs bij de balie in een van de Forumbibliotheken. Onze collega's helpen je graag!

Abonnementen

Hoe kan ik lid worden?

Een lidmaatschap om te lenen in heel de provincie Groningen vraag je aan hieronder te klikken op 'Abonnementen en lid worden'.

Uit welke abonnementen kan ik kiezen?

Er zijn meerdere abonnementen. Bij het abonnement is alles inbegrepen, dus ook het lenen van e-books, luisterboeken, games en DVD's. Wist je dat iedereen onder de 18 jaar gratis lid is? Er is een speciaal tarief voor een lidmaatschap met een Stadjerspas. Daarnaast is er een mooi aanbod voor wie ook graag boeken leent bij de Universiteitsbibliotheek. Er zijn ook abonnementen voor (onderwijs)instellingen. Een volledig overzicht van al onze abonnementen en bijbehorende prijzen vind je onder dit blok bij 'Abonnementen en lid worden'.

Hoe kan ik betalen?

Online betaal je alleen met iDeal. Aan de kassa betaal je contant, met je pinpas of met een creditcard. Betaal je met contant geld, let dan goed op: we accepteren geen briefjes van € 200 of € 500.

Hoe lang duurt mijn lidmaatschap minimaal?

Na een lidmaatschap van een jaar mag je maandelijks opzeggen. Je krijgt het bedrag terug van de maanden waarin je niet meer lid bent maar wel voor hebt betaald.

Kan ik ook een extra lenerspas krijgen?

Een extra pas kun je - tegen betaling van € 5,50 - aanvragen in de bibliotheek. Het aantal items dat je mag lenen is per abonnement en niet per lenerspas. Per abonnement kun je in totaal 25 items lenen. Via de online Bibliotheek kun je daarnaast nog eens maximaal 10 e-books en luisterboeken tegelijkertijd lenen en één tijdschrift per week.

Wat moet ik doen als ik mijn lenerspas kwijt ben?

Laat je lenerspas zo snel mogelijk blokkeren. Dat doe je in de bibliotheek of bel (050 368 36 83) of mail naar onze klantenservice: bibliotheek@forum.nl. Vermeld daarin ook je lenersnummer. Om een nieuwe pas aan te vragen, ga je naar de bibliotheek. Voor een nieuwe pas betaal je € 5,50.

Mijn situatie verandert

Ik ben bijna 18, wat moet ik doen?

Wanneer je bijna 18 wordt, ontvang je van ons een bericht over jouw lidmaatschap. Doe je niks, dan vervalt jouw abonnement en hoef je ook niks te betalen. Wil je lid blijven? We horen graag van je, via onderstaand formulier.

Hoe geef ik een wijziging door?

Via 'mijn account' (bibliotheek) wijzig je je persoonlijke gegevens (adres, e-mailadres en telefoonnummer). Een ander bankrekeningnummer geef je door door te mailen naar onze klantenservice: bibliotheek@forum.nl.

Hoe kan ik mijn bibliotheekabonnement opzeggen?

Per mail of aan de balie. Opzeggen kan niet via de telefoon. Kom tijdens kantooruren langs bij een van onze medewerkers bij de balie of stuur een mail naar onze klantenservice: bibliotheek@forum.nl. Vermeld daarin ook je lenersnummer. Je abonnement wordt pas definitief beëindigd als je alle materialen hebt ingeleverd. Ben je nog geen jaar lid? Dan kun je pas opzeggen aan het eind van het lopende abonnementsjaar.

Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

Geef ons je nieuwe adres door! Verder hoef je niets te doen. Verhuis je binnen de provincie Groningen, dan hoef je je niet per se over te laten schrijven. Met je lenerspas kun je namelijk bij alle bibliotheken in stad en provincie Groningen lenen en inleveren. Let wel op dat je bij het reserveren van materialen de juiste afhaallocatie selecteert. Geef je ons per mail of telefoon je nieuwe adres nog even door? Verlaat je de provincie Groningen, dan kun je je bibliotheekabonnement opzeggen en je laten inschrijven bij de nieuwe bibliotheek. Na het eerste jaar lidmaatschap bedraagt de opzegtermijn maximaal een maand, en krijg je het betaalde abonnementsgeld van de resterende maanden terug.

Lenen

Hoe lang mag ik lenen?

Alle soorten materialen leen je voor 4 weken. Na 4 weken krijg je van ons een e-mail dat de leentijd afloopt. Ben je dan nog niet helemaal uitgelezen? Geen probleem. We werken niet met boetes en het is niet erg om de geleende titels nog wat langer te houden. Als je de materialen 2 maanden thuis hebt dan krijg je een herinnering per e-mail dat het tijd wordt om in te leveren. Als we ze daarna niet binnen 2 weken terug hebben dan kun je even niets nieuws lenen of reserveren, tot je hebt ingeleverd.

Hoeveel mag ik lenen?

Bij alle Forumbibliotheken in de gemeente Groningen mag je maar liefst 4 weken lang 25 titels en 10 e-books tegelijkertijd in huis hebben. Daarnaast mag je gratis gebruik maken van de online bibliotheek; e-books, tijdschriften, luisterboeken en online cursussen. En geen gedoe meer met verlengen, want we hanteren géén boetes meer.

Mag ik geleend materiaal ook langer lenen?

Jazeker, dat mag! We werken niet met boetes en het is niet erg om de geleende titels wat langer te houden. Als de titel gereserveerd is door iemand anders sturen we je een mail zodra de leentijd voorbij is. Als je de materialen 2 maanden thuis hebt dan krijg je een herinnering per e-mail dat het tijd wordt om in te leveren. Je hebt daar 2 weken de tijd voor. Krijgen we het niet binnen 2 weken terug dan kun je even niets nieuws lenen of reserveren, tot je alles hebt ingeleverd. Mocht het materiaal nog steeds niet terugkomen, dan sturen we een rekening om de titel(s) te vergoeden. We gaan ervan uit dat dat niet nodig is en dat je de titels op tijd weer inlevert.

Waarom kan ik niet verlengen?

Omdat we geen boetes berekenen, is verlengen overbodig. De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag dat elk bibliotheeklid voldoende keus heeft. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende materialen weer binnen een redelijke termijn terugbrengt. Daar hebben we met z’n allen belang bij. Als iemand anders zijn/haar boeken ook weer op tijd terugbrengt, dan kun jij dat boek immers zelf ook weer lenen. Zo blijft de collectie veel beter in balans en is er altijd genoeg te kiezen voor iedereen.

Inleveren

Komen boeken nog wel terug als er geen boetes berekend worden?

Ja, de meeste mensen brengen de geleende materialen gewoon weer op tijd terug. Alle soorten materialen kun je voor 4 weken lenen. Na 4 weken krijg je van ons een e-mail dat de leentijd afloopt. Het boek nog niet helemaal uitgelezen? Geen probleem. We werken niet met boetes en het is niet erg om de geleende titel(s) nog wat langer te houden. Als een lener de materialen 2 maanden thuis heeft dan volgt er een herinnering per e-mail waarin staat dat het tijd wordt om in te leveren. Als we de materialen daarna niet binnen 2 weken terug hebben dan kan de lener even niets nieuws lenen of reserveren, tot de titel(s) zijn ingeleverd. Mochten de boeken dan nog steeds niet terug komen, dan gaan wij er van uit dat de lener de materialen graag wil houden. Wij sturen dan een rekening om vervangende materialen aan te kunnen schaffen. Zo blijft er in de bibliotheek altijd genoeg te kiezen voor iedereen.

Wanneer en hoe lever ik het materiaal weer in?

Alle soorten materialen mag je 4 weken lenen. Na 4 weken krijg je van ons een e-mail dat de leentijd afloopt. Je levert geleende materialen in via de zelfservicebalie. Sommige vestigingen hebben ook een inleverbus waar je gebruik van kunt maken. Je kunt geleende materialen in elke vestiging in de provincie Groningen inleveren. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging als waar je het materiaal hebt geleend. Digitale materialen verdwijnen automatisch van je online boekenplank. Je kunt ze daarna altijd nog een keer lenen.

Kan ik alleen bij mijn eigen bibliotheek lenen en inleveren?

Als je lid bent van de Forumbibliotheek kun je lenen en terugbrengen bij alle vestigingen in de provincie Groningen, dus ook in de bibliotheken van Biblionet Groningen. Neem wel je lenerspas mee. Wil je ergens anders in het land een boek lenen? Dan kan dat met gastlenen.

Reserveren

Hoe kan ik een boek reserveren?

Je kunt boeken, maar ook dvd's, luisterboeken en games reserveren. Wij zetten ze dan voor je klaar in een door jou gekozen vestiging. Als je in de catalogus hebt gevonden wat je zocht, kun je de titel direct online reserveren. Om de reservering definitief te maken moet je ingelogd zijn, houd daarom de bibliotheekpas bij de hand. In Mijn account vind je een overzicht van de titels die je hebt gereserveerd en van de status die ze hebben. Staat de reservering voor je klaar, dan krijg je van ons bericht. Vul daarvoor je e-mailadres in bij je persoonlijke gegevens in Mijn account. De reservering blijft een week voor je klaarstaan in de bibliotheek. Vergeet bij het ophalen je bibliotheekpas niet, want je moet het boek zelf nog even scannen bij het ophalen.

Hoeveel titels kan ik reserveren?

Je kunt maximaal 5 titels tegelijk reserveren. In 'mijn account' (bibliotheek) zie je hoeveel openstaande en klaarstaande reserveringen je hebt. Daar kun je ook een reservering annuleren.

Waarom mag ik maximaal 5 materialen reserveren?

Het gratis kunnen reserveren uit alle bibliotheekvestigingen vinden wij heel belangrijk en wordt door onze leden ook erg gewaardeerd. Als een boek erg populair is dan wordt deze veel gereserveerd. In dat geval schaffen we extra exemplaren aan, zodat we sneller meer leden het boek kunnen bezorgen. Maar we kunnen niet oneindig vaak dezelfde titel aanschaffen. Door het maximale aantal van 5 reserveringen per bibliotheeklid, creëren we een goede balans tussen een klantvriendelijke service en voorkomen we samen dat je te lang op een reservering moet wachten.

Hoe lang moet ik op een reservering wachten?

Daar is niet een eenduidig antwoord op. Het hangt ervanaf hoeveel exemplaren er in de collectie van alle bibliotheken (aanwezig) zijn en hoeveel andere leners een titel hebben gereserveerd. Zodra je reservering beschikbaar is dan krijg je via e-mail een seintje dat deze voor je klaarstaat. Wij houden voortdurend in de gaten hoeveel reserveringen er voor bepaalde titels zijn en wat de gemiddelde wachttijd is. Als dit te hoog wordt dan schaffen we extra exemplaren aan. Daarbij geldt: hoe eerder je iets weer terugbrengt, des te eerder het weer beschikbaar is voor een ander.

Waarom krijg ik een e-mail wanneer een door mij geleende titel door iemand anders is gereserveerd?

Het is niet erg als je titels wat langer dan 4 weken in huis hebt. Maar op het moment dat een titel wordt gereserveerd door iemand anders en je leentijd van 4 weken zit erop, vragen we via e-mail deze zo snel mogelijk weer in te leveren. De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag dat elk bibliotheeklid voldoende keus heeft. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende materialen ook weer terugbrengt. Als iemand anders een boek weer terugbrengt, dan kun je het zelf weer lenen.

Hoe annuleer ik een reservering?

Heb je een titel gereserveerd en wil je de reservering annuleren? Dat kan in 'mijn account' onder het kopje 'Reserveringen'. Staat het boek al voor je klaar in de bibliotheek? Loop dan even binnen in de bibliotheek of bel (050 368 36 83) of mail naar onze klantenservice: bibliotheek@forum.nl.

Collectie

Hoe zoek ik in de collectie?

De collectie bevat: Provinciale collectie van Forum Groningen en Biblionet Groningen Landelijke bibliotheekcollectie Muziekweb: de collectie cd’s en dvd’s van de Centrale Discotheek Rotterdam E-bookscollectie Als je hebt gevonden wat je zoekt dan kun je na inloggen direct reserveren of aanvragen uit een andere bibliotheek. E-books kun je altijd direct lenen.

Wat als een titel die ik wil lenen niet in de collectie zit?

Kun je in onze provinciale collectie niet vinden wat je zoekt? Tegen betaling kun je een aanvraag plaatsen in de Landelijke bibliotheekcollectie. Ook kun je tegen betaling wetenschappelijke boeken aanvragen in de (internationale) collectie van de Nederlandse wetenschappelijke bibliotheken. Je betaalt voor de transportkosten.

Kan ik een tip geven voor iets wat niet in de collectie mag ontbreken?

Zeker! Het is mogelijk om een aanschaftip te doen. We kijken dan of we de titel alsnog opnemen in onze collectie.

Kan ik ook buitenlandse kranten en tijdschriften lenen en/of lezen?

Door beperkte landelijke distributie van buitenlandse kranten bieden we je die niet allemaal op papier. We zijn daarom overgestapt op Pressreader, waar je een ruim aanbod gratis buitenlandse titels kunt lezen. Het digitale assortiment van buitenlandse kranten is daarmee flink uitgebreid! Actuele Nederlandse kranten zijn uiteraard wel op papier beschikbaar.

Heb ik een ander abonnement nodig om e-books, luisterboeken en tijdschriften te kunnen lenen?

Als je lid bent van de bibliotheek, kun je gratis gebruik maken van de online Bibliotheek. Hier leen je digitale materialen zoals e-books, luisterboeken en elke week een gratis tijdschrift. Je hebt hier wel een apart account voor nodig. Ga naar onlinebibliotheek.nl en vul het lenersnummer in dat op je lenerspas staat. Nog geen account? Vul je pasnummer en Forumwachtwoord in bij onlinebibliotheek.nl of in de app Online Bibliotheek. Inleveren hoeft niet. De titel verdwijnt na 3 weken vanzelf van je online boekenplank. Heb je de titel nog niet uit? Leen de titel gelijk opnieuw. Je kunt maximaal 10 e-books/luisterboeken en 1 tijdschrift tegelijk lenen.

Hoe werkt het lenen bij Muziekweb?

Je kunt zoeken in de Forum catalogus en de zoekresultaten verfijnen op ‘muziekweb’ of rechtstreeks zoeken via de website van Muziekweb. Per aanvraagde LP of CD titel betaal je een vast bedrag. De leentermijn is 1 week. Inloggen bij Muziekweb kan door een account aan te maken. Na inloggen klik je bij een gevonden titel op ‘leen dit album’. Je krijgt dan de mogelijkheid om je bibliotheekabonnement te koppelen aan je Muziekwebaccount. Daarna kun je de titel aanvragen. Wannneer het beschikbaar is stuurt Muziekweb het item vanuit Rotterdam naar jouw gewenste bibliotheek. Bij aankomst ontvangt je per email een afhaalbericht. Betalen doe je bij de balie, wanneer je het item ophaalt.

Inloggen

Welk account heb ik nodig om items te kunnen lenen in de bibliotheek?

Ga naar forum.nl/account. Er zijn twee opties om in te loggen: het ene account is voor tickets en/of nieuwsbriefvoorkeuren, het andere account is voor je bibliotheekabonnement. Het lenersnummer wat je hiervoor nodig hebt, staat op je lenerspas. Lukt het niet om in te loggen? We helpen je graag. Loop even binnen in de bibliotheek, bel (050 368 36 83) of mail naar onze klantenservice: bibliotheek@forum.nl

Hoe log ik voor de eerste keer in bij de online Bibliotheek?

Heb je niet eerder ingelogd om e-books, luisterboeken en tijdschriften te lenen? Maak dan eerst een Forum-bibliotheekaccount aan. Dit kan met je pasnummer. Het nummer staat op je lenerspas en bestaat alleen uit cijfers. Via dit account maak je zelf een wachtwoord aan, dit kun je hier ook wijzigen. Deze inloggegevens gebruik je ook voor de nieuwe Online Bibliotheek-app. Vul op deze website of in de app de gegevens van jouw Forum-bibliotheek account in.

Ik ben ingelogd bij de online Bibliotheek. Waarom zie ik niet alle boeken in de app?

In de app zie je alleen de boeken die je kunt lenen met jouw abonnement. Ben je dus bijvoorbeeld als jeugdlid ingelogd, dan zie je minder boeken dan een volwassene. Bovendien zijn niet alle fysieke titels in digitale vorm beschikbaar en andersom. Niet ieder boek verschijnt ook meteen als luisterboek of als e-book, uitgevers kunnen er voor kiezen om dit te beperken of niet te doen.

In deze video krijg je uitleg over inloggen in de app van de Online Bibliotheek.

Bekijk hoe je een e-book kunt downloaden en lezen via de e-reader.

Bekijk hoe je een e-book of een luisterboek bekijkt/beluistert op je computer.

Printen

Alle info over internetten en printen bij het Forum (locatie Nieuwe Markt) en de Forumbibliotheken elders in de gemeente Groningen.

Printen

Misschien vind je dit ook leuk