Raak mij aan! Touch me!

Hoe kun je je bibliotheekabonnement betalen?

Als lid van de Forumbibliotheken heb je meerdere manieren waarop je je abonnementsgeld kunt betalen. We zetten ze hier voor je op een rijtje.

1. Automatische incasso

Wil je er geen omkijken naar hebben, dan kun je via automatische incasso betalen. De voordelen hiervan zijn:

  • je betaling is op tijd binnen;
  • je bespaart € 2,- administratiekosten;
  • en je hebt de mogelijkheid om maandelijks je abonnementsgeld te betalen.

Hoe regel je dit?

Log in op je bibliotheekaccount, klik op 'Nog te betalen' en volg de aangegeven stappen in het proces voor het afgeven van een automatische incasso (dit wordt door je bank een e-mandaat genoemd). Of kom langs bij de Forumbibliotheek bij jou in de buurt. Dan maken we het voor je in orde.

Let op: heb je al een betalingsmail of -brief van ons ontvangen? Betaal dan eerst via een van de opties hieronder, want een automatische incasso gaat pas in vanaf het volgende abonnementsjaar. Nadat je je abonnementsgeld hebt betaald, kun je de automatische incasso regelen (zie hierboven).

2. Zelf betalen

Maak je geen gebruik van de automatische incasso, dan betaal je zelf jaarlijks het abonnementsgeld. Omdat dit proces niet volledig geautomatiseerd kan worden, rekenen we hiervoor € 2,- administratiekosten.

Betalingsmail

Als het tijd is om je abonnementsgeld te betalen, sturen wij je een betalingsmail óf een brief per post als we geen geldig e-mailadres van je hebben. In de betalingsmail kun je op de betaalknop klikken en direct je abonnementsgeld betalen met iDEAL. Dan is het met een paar klikken geregeld, en ook op een veilige manier!

Of betaal je abonnementsgeld als volgt:

  • Pin of contant bij de Forumbibliotheek bij jou in de buurt;
  • Zelf overmaken naar rekeningnummer NL 05 RABO 0342 2187 78, ten name van Biblionet Groningen, onder vermelding van je lenersnummer;
  • Via je bibliotheekaccount: log in, klik op het kopje 'Nog te betalen', kies voor iDEAL en volg de aangegeven stappen.

Heb je hulp nodig?

Neem dan contact op met een medewerker van onze klantenservice via 050 368 36 83 of bibliotheek@forum.nl. We helpen je graag!

P.S. Haal álles uit je abonnement

Je wist natuurlijk al dat je heel veel boeken bij ons kunt lenen, maar er is meer! Tijdschriften, e-books, luisterboeken, databanken en online cursussen. Om maar wat te noemen.

Vertel mij daar meer over

Veelgestelde vragen

Is betalen via de betaalmail veilig?

Als je geen gebruik maakt van automatische incasso, sturen wij je een betaalmail nog voordat je nieuwe abonnementsjaar ingaat. In deze betaalmail staat een knop met een link naar de iDEAL-betaling. Deze manier van betalen is net zo veilig als online bankieren. Op de website www.veiliginternetten.nl vind je informatie over hoe je veilige e-mails met betaalverzoeken herkent.

Ik betaal het abonnement nu via automatische incasso per jaar. Ik wil graag over naar betaling per maand. Hoe verander ik dit?

Het aanpassen van de betalingswijze kan één keer per jaar, voor de nieuwe abonnementsperiode ingaat. Bel of mail onze klantenservice: 050 368 36 83 of bibliotheek@forum.nl. We maken het graag voor je in orde!

Als ik mijn abonnement betaal met iDEAL staat er PayIBank onder. Wat is dat? Klopt dat wel?

PayIBank is het online platform waarlangs betalingen via iDEAL en incasso worden verwerkt voor het Forum en Biblionet Groningen. Dit online platform voldoet aan alle eisen en certificaten van Currence, die merkeigenaar is van iDEAL, iDIN en Incassomachtigen. Betalen via PayIBank is veilig. Kijk hiervoor ook op de website www.ideal.nl/consumenten/veiligheid.

Kan ik me laten overschrijven naar een andere bibliotheek?

Verhuis je binnen de provincie Groningen, dan hoef je je niet per se over te laten schrijven. Met je lenerspas kun je namelijk bij alle bibliotheken in stad en provincie Groningen lenen en inleveren. Let wel op dat je bij het reserveren van materialen de juiste afhaallocatie selecteert. Verlaat je de provincie Groningen, dan kun je je bibliotheekabonnement opzeggen en je laten inschrijven bij de nieuwe bibliotheek. Na het eerste jaar lidmaatschap bedraagt de opzegtermijn maximaal een maand, en krijg je het betaalde abonnementsgeld van de resterende maanden terug. Overschrijven is dus niet nodig.

Kan ik mijn bibliotheekabonnement met acceptgiro betalen?

Nee, dat kan niet meer. De acceptgiro verdwijnt helemaal in 2023. De banken gebruiken ze dus niet meer en daarom hebben wij ons betaalproces aangepast en gedigitaliseerd. Dat is bovendien duurzamer. We raden je aan om via automatische incasso je abonnementsgeld te betalen.

Hoe kan ik mijn bibliotheekabonnement opzeggen?

Tijdens kantooruren bij onze medewerkers of door een mail te sturen naar onze klantenservice: bibliotheek@forum.nl. Vermeld daarin ook je lenersnummer. Je abonnement wordt pas definitief beëindigd als je alle materialen hebt ingeleverd. Ben je nog geen jaar lid? Dan kun je pas opzeggen aan het eind van het lopende abonnementsjaar.

Misschien vind je dit ook leuk

Nieuwsbrief Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Wil jij niks missen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Collectie Collectie

Collectie

Boeken, tijdschrijften, e-books, luisterboeken en meer!

Bibliotheekvestigingen Bibliotheekvestigingen

Bibliotheekvestigingen

In de gemeente Groningen