- Interview
Bijzonder is dat Piet & Angela de erwtjes samen met tarwe telen. De erwtenplantjes kunnen zich op die manier vastgrijpen aan de tarwearen, zodat ze niet gaan liggen. Als de peulen genoeg gedroogd zijn, worden de inmiddels gekreukelde erwtjes geoogst. Die kun je wellen en opeten in de soep of stoofpot, of je gebruikt ze als zaaigoed. Verschillende restaurants in de provincie Groningen, zoals De Piloersemaborg en De Basiliek, koken met het erwtje. Bovendien kun je zakjes met erwten kopen. Piet & Angela doen er alles aan om het Wonder van Scheemda in de spotlight te zetten. Zo hebben ze ook een leuk receptenboekje gemaakt met kookinspiratie.
In 2023 heb ik ze ook geteeld, het Wonder van Scheemda. En blij verrast dat ik was! De opbrengst was erg goed. Lange, goedgevulde peulen met heel dikke, zoete erwtjes. Ik oogstte ze vooral vers, zo vond ik ze het lekkerst. Een groot deel heb ik ingevroren. Wel heb ik wat peulen laten hangen om te drogen. Dat is mijn zaaigoed voor volgend jaar. De planten zijn nu trouwens flink langer dan in de jaren veertig: tussen de 75 cm en 1 meter hoog.