- Doc

Vijf keer per jaar verzorgt regisseur Martin Koolhoven een bevlogen filmcollege over één van zijn persoonlijke favoriete genre's, thema's, acteurs, actrices of regisseurs.
Aansluitend wordt een bijpassende film getoond, door Martin zelf uitgekozen.
Een ticket geeft toegang tot de talk en de film. Het programma begint in de Rabo Studio, daarna loop je naar een van onze filmzalen om de film te zien.
19:30 - 23:30
€ 17,50
Rabo Studio
19:30 - 23:30
€ 17,50
Rabo Studio
19:30 - 22:30
€ 17,50
Rabo Studio
Laten we eerlijk zijn: vrouwen komen er in de genrefilm vaak bekaaid vanaf. Toch bestaan er al sinds het begin van de cinema vrouwelijke helden, al duurde het lang voordat het idee echt landde dat zulke films ook box office-succes konden hebben. In de jaren zeventig en tachtig was er een opleving binnen de exploitatiefilm, waarin vrouwen wraak namen op de engerds die hun iets hadden aangedaan. Tegelijkertijd ontstonden er in de mainstream voorbeelden die het genre blijvend zouden veranderen. Alien en The Terminator bewezen dat een vrouwelijke protagonist zó iconisch kon zijn dat zij een hele franchise kon dragen. Waar de eerste twee speelfilms van Quentin Tarantino nog uitgesproken masculiene machostampers waren, introduceerde hij in zijn derde film, Jackie Brown (een verfilming van Elmore Leonards Rum Punch), ineens een sterke vrouwelijke hoofdrol. Die werd gespeeld door blaxploitation-icoon Pam Grier.
Vanavond kijken we naar een van de films waar Tarantino duidelijk inspiratie uit putte. Want Jackie Brown was niet de eerste keer dat Grier een krachtige, slimme en vastberaden vrouw neerzette die weigert een slachtoffer te zijn. Dat deed ze al eerder, in Coffy (1973). Zowel Jackie Brown als Coffy opereren in een door mannen gedomineerde, gevaarlijke wereld. Jackie Brown is een liefdevolle hommage aan de klassieke blaxploitationfilm, waarvan Coffy een schoolvoorbeeld is.
The Baddest One-Chick Hit-Squad that ever hit town!
| 19:30 uur | Start filmcollege |
| 21:00 uur | Pauze |
| 21:30 uur | Film in Camera 5* |
| 23:01 uur | Einde |
*Mensen met een Newsroom ticket kijken de film in Camera 4.

Sinds een jaar of twee is de hele wereld in de ban van kunstmatige intelligentie, ofwel A.I. zoals we het tegenwoordig noemen. Maar vanaf het moment dat film haar eerste stapjes maakte, is het al een onderwerp van discussie geweest. Van de robot-Maria in Metropolis via HAL 9000 in 2001: A Space Odyssey en de replicants in Blade Runner tot Ava in Ex Machina: filmmakers hebben ons keer op keer voorgehouden wat er kan gebeuren als de machine een eigen wil ontwikkelt. Vanavond kijken we hoe er door de hele filmgeschiedenis heen naar het fenomeen werd gekeken.
Ik zag T2 voor het eerst in Kinepolis Brussel, in 1991 en...man... wat een belevenis was dat. Ik had natuurlijk de eerste Terminator gezien, maar het was vooral door het watermonster in Cameron’s The Abyss dat de verwachtingen op technisch vlak hooggespannen waren. Die werden ruimschoots waargemaakt. Wat we te zien kregen was indrukwekkend op een manier die vandaag de dag niet meer haalbaar is voor speelfilms. Mensen zijn gewend de meest bizarre dingen voorgeschoteld te worden, dus die wow-factor was al een tijdje uit het repertoire van filmmakers en dat was maar heel even enkel terug door AI-filmpjes – maar ook daar is de verzadiging al toegeslagen. Maar hoe blasé we ook geworden zijn door digitale hoogstandjes, Terminator 2 blijkt ook los van de effecten fier overeind te blijven staan als een actiefilm van het hoogste niveau, met een verhaal dat steeds meer een even griezelig als mogelijk toekomstscenario lijkt te schetsen.
Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
Duur film: 137 minuten
Tijdschema
| 19:30 uur | Start Filmcollege |
| 23:45 uur | Einde |

Soms vind ik het leuk om mezelf uit te dagen en een abstracter thema te nemen en vanavond wilde ik het hebben over de rol die vrijheid speelt door de filmgeschiedenis heen. Op het moment dat ik dit schrijf heb ik nog geen idee wat ik ga doen, maar ik vermoed dat het lastig fragmenten kiezen gaat zijn, want er schiet al van alles door mijn hoofd. Zowel de vrijheid in vorm die Jean-Luc Godard bracht met À bout de souffle bracht als de hunkering naar vrijheid die je in de films van Sam Peckinpah proeft, schieten door mijn hoofd.
V for Vendetta is een film die ik iedere keer dat ik hem zie beter ga vinden. Misschien kwam het doordat ik de beroemde strip van Alan Moore en tekenaar David Lloyd eerst gelezen had en die nog net wat subversiever was. Moore stelde dat zijn strip twee extremen tegenover elkaar had gezet, namelijk fascisme en anarchisme, terwijl het filmscenario was herschreven over het Amerika van dat moment en daardoor het Amerikaanse neoconservatisme zette tegenover het Amerikaanse liberalisme. Interessant in deze is dat tekenaar (en mede-auteur) David Lloyd zich wél direct achter de verfilming schaarde en het script roemde. In de eerste instantie vond ik de door de Wachowskis (bekend van The Matrix) geschreven en gecoproduceerde film wat te hip, maar naarmate de tijd wat meer afstand nam, had ik daar steeds minder last van. Ondertussen is de wereld zo veranderd dat de film relevanter is dan ooit.
Moore schreef het origineel tijdens de Thatcher- en Reaganjaren, maar wie de wereld nu beziet, kan niet anders dan concluderen dat er vandaag de dag nog meer totalitaire krachten zich politiek roeren dan destijds het geval was. Het is zonder twijfel de meest subversieve mainstreamfilm die Hollywood deze eeuw produceerde en een uitstekende start voor een flinke discussie over de huidige staat van de wereld.
| 19:30 uur | Start Filmcollege |
| 23:45 uur | Einde |

De nieuwste premières, filmtips, klassiekers en meer elke week in je mailbox!