Raak mij aan! Touch me!

Eerstvolgende

do 5 nov van 21:05 tot 22:48

Tickets Tijden & tickets

Land

VS

Jaar

1974

Taal

Engels gespoken, Nederlands ondertiteld

Cast

Marilyn Burns, Gunnar Hansen, Paul A. Partain, Edwin Neal, Teri McMinn, Jim Siedow, John Dugan, Allen Danziger, William Vail

Regie

Tobe Hooper

Duur

83 min

Tobe Hooper's The Texas Chain Saw Massacre (1974) geldt als een van de invloedrijkste horrorfilms aller tijden en wordt vaak beschouwd als hét ijkpunt van het moderne horror- en slashergenre. Met minimale middelen creëerde Hooper een rauwe, documentaireachtige sfeer, die generaties filmmakers inspireerde. 

“Who will survive and what will be left of them?" Een groep jongeren reist met een busje door landelijk Texas om het graf van een familielid te bezoeken na berichten over grafschennis. Onderweg pikken ze een zonderlinge lifter op, die het busje uitgezet wordt wanneer hij zichzelf in zijn hand snijdt. 

Wanneer ze bij het afgelegen familiehuis belanden, ontdekken ze dat de naastgelegen boerderij bewoond wordt door een familie van kannibalistische moordenaars, onder wie de beruchte psychoaat met de kettingzaag Leatherface. 

Een voor een vallen de vrienden ten prooi aan de moordenaars, totdat alleen Sally overblijft. Haar wanhopige vlucht is één van de bekendste en meest iconische finales uit de horrorfilmgeschiedenis.

Donderdag 5 november 21:05 uur met inleiding door Jan Doense

Jan Doense, artistiek directeur van Film by the Sea én horrorliefhebber, haalde The Texas Chain Saw Massacre naar Nederland voor een re-release. Hij komt dan ook graag uitleggen waarom dit de beste horrorfilm aller tijden is en Tobe Hooper de Orson Wells onder de horrorregisseurs. Doense: "Ik was 16 toen ik hem voor het eerst zag en door de jaren heen is hij alleen maar beter geworden. The Texas Chain Saw Massacre schuurt, is ongemakkelijk en onvoorspelbaar, en haalt de kijker verder uit zijn comfort zone dan hem lief is. Kortom, hij doet alles wat een goede horrorfilm moet doen. The first cut is en blijft the deepest.

Voertaal inleiding: Nederlands

Agenda

Donderdag 29 oktober

Premièredatum

Donderdag 5 november

21:05 - 22:48

€ 13,00

Camera 2

Special
Zondag 8 november

21:00 - 22:33

€ 13,00

Camera 1

Special

Misschien vind je dit ook leuk

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

De nieuwste premières, filmtips, klassiekers en meer elke week in je mailbox!

Selecteer nieuwsbrieven