Er is ook een verkiezingskrant, in eenvoudige taal. Die lees je door op het zwarte balkje te klikken.

Verkiezingen voor het Europees Parlement
Nederlanders vanaf 18 jaar en ouder mogen stemmen. Hier lees je hoe dat gaat.
Op donderdag 6 juni is de verkiezing voor het Europees Parlement. We kiezen dan welke mensen uit Nederland in het Europees Parlement komen. Dit heet stemmen.
Op deze website vertellen we wat het Europees Parlement doet. En hoe je kunt stemmen. Als jij stemt, beslis je mee wie er in het Europees Parlement komt.
Het Europees Parlement
In de Europese Unie werken 27 landen samen. Zij maken samen afspraken en plannen voor de toekomst. In plaats van Europese Unie zeggen we vaak EU. Nederland is ook lid van de EU.
Nederland werkt dus samen met veel andere Europese landen. In veel landen in de EU kun je bijvoorbeeld met de euro betalen. Ook mogen inwoners van EU landen vrij door andere landen in de EU reizen en er zelfs naartoe verhuizen.
In het filmpje hiernaast hoor je hoe het Europees Parlement werkt.
Op wie stem jij?
Bij de verkiezingen stem je op iemand van een politieke partij. Kies de politieke partij die het beste bij jouw ideeën past.
Klik op de link in het zwarte balkje voor tips om je te helpen met kiezen.


