Raak mij aan! Touch me!

Vriendschappen zijn belangrijk, maar kunnen ook ingewikkeld zijn.

Vrienden in goede en slechte tijden. Die willen we allemaal wel, want vriendschappen kunnen geweldig zijn. En ze zijn ook nog eens heel belangrijk voor ons, want mensen met goede vrienden leven langer, zijn gezonder en gelukkiger. Maar het is niet altijd even makkelijk. Vriendschap verandert door de jaren heen, als mensen ouder worden en levens veranderen. Hoe ben en blijf je dan een goede vriend? En wat is een goede vriendschap eigenlijk?

Tijdens deze avond duiken we dieper in op vriendschap. We hebben het over de voordelen van vriendschap, over waarom het zo belangrijk is om goede vrienden te hebben, maar ook over waarom het soms zo ingewikkeld kan zijn.

Host Lara Harbers spreekt met een drietal schrijvers. Journalist en schrijver Raounak Khaddari, ze schreef het boek Even goede vrienden, over hoe vriendschap (niet) werkt. Schrijver Marie-Anne Vanderhasselt schreef het boek Jij bent een vriend van mij: hoe vriendschap je leven kan verlengen. In het boek We hebben het over je gehad schrijft Stephanie Hoogenberk over haar ervaringen met vriendschap.

Agenda

Er zijn (nog) geen nieuwe data ingepland voor Vrienden voor altijd?.

Raounak Khaddari (Amsterdam, 1994) is journalist bij Het Parool en presentator. Nadat ze meerdere jaren over uiteenlopende onderwerpen schreef, focust Raounak zich nu op onderwijs, jongeren en mentale gezondheid. Ze schreef het boek Even goede vrienden, over hoe vriendschap (niet) werkt. 

21098

Marie-Anne Vanderhasselt is klinisch psycholoog en hoofddocent aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Gent, waar ze het Ghent Experimental Psychiatry Lab leidt. Haar onderzoek richt zich op de link tussen fundamentele neurowetenschappen, stressreactiviteit en emotieregulatie, en geniet internationale erkenning. Naast haar academische werk is ze auteur van het boek 'Jij bent een vriend van mij: hoe vriendschap je leven kan verlengen', waarin ze respectievelijk de impact van stress binnen gezinnen en de kracht van vriendschap op gezondheid en geluk belicht. 

21244

Stéphanie Hoogenberk is schrijver en journalist. We hebben het over je gehad is haar debuutroman, daarin schrijft ze over haar ervaring met vriendschappen. Ze doet dat net zo geestig als genadeloos, over haar vriendinnen, maar vooral ook over zichzelf.  Stephanie is ook maker van de podcast De Shitshow.

21489

© Jerome de Lint

Non-fictieboeken over vriendschap

Fictieboeken over vriendschap

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Onze laatste films, talks, exposities, events en meer elke week in je mailbox!

Selecteer nieuwsbrieven