Raak mij aan! Touch me!

Bezoek deze nacht strip-, animatie- en gamemuseum Storyworld én de grote expositie The Art of DC in het Forum!

Zaterdag 10 september 2022 is het weer zover: de Groninger Museumnacht. Het Forum staat bol van de festiviteiten op verschillende plekken in het pand. Met onder andere een VR-cinema, een talk over 'Zwart in strip' en natuurlijk met als hoogtepunt je bezoek aan strip-, animatie- en gamemuseum Storyworld én (voor het eerst dit jaar!) de grote internationale expositie in het Forum: The Art of DC - The Dawn of Super Heroes.

Tickets

Tickets zijn al te koop! Je koopt één ticket voor alle zeven deelnemende musea. Tickets zijn alleen online te koop, via de knop hieronder. Vanaf woensdag 7 september kun je je polsbandje ophalen bij alle deelnemende musea.

Agenda

Zaterdag 10 september
19:00 tot 01:00
Forum Groningen Nieuwe Markt
€ 10,00

Randprogramma in het Forum

Voor of na je bezoek aan Storyworld en The Art of DC, kun je ook nog aansluiten bij de volgende programma's in het Forum tijdens de Museumnacht.

Talkshow | Zwart in Strip

Verdieping 6 oost, van 20.00 tot 20.45 uur
Een gesprek over stereotypering in strips, animatie én kinderboeken. Want waarom zijn er maar zo weinig zwarte striphelden? Welke karikaturen zien we en welke emancipatie maakten zij door? Moeten we Kuifje in Congo cancelen of juist goed bewaren? Ook praten we over recente graphic novels waarin ons koloniale verleden een hoofdrol speelt. Met: Chad Bilyeu (schrijver, art director en fotograaf), Aimée Terburg (voormalig stripboekenrecensent, beeldend kunstenaar en curator), Jolanda Veen (studeerde af op de portrettering van de zwarte mens in Nederlandse kinderliteratuur in de periode 1930-2020) en Renate Stuger (als schrijfster bedacht ze superheld Suriman). Het gesprek wordt geleid door Sherlock Telgt.

Talkshow | Zwart in Strip

Lezing | Superheldencollege met Dan Hassler-Forest

Verdieping 6 oost van 21.30 tot 22.00 uur.
Sinds Superman in 1938 zijn eerste avontuur beleefde, is de figuur van de superheld niet meer weg te denken uit onze populaire media. Al ruim tachtig jaar domineren deze kleurrijke krachtpatsers de Amerikaanse stripcultuur, en zijn ze wereldwijd de belichaming geworden van Amerikaanse popcultuur. En na ruim twintig jaar aan blockbusters is het genre een wereldwijd cultuurfenomeen. Deze schijnbaar oppervlakkige figuren zijn echter minder onschuldig dan je zou denken: vanaf het begin hebben Batman, Wonder Woman, en de bonte stoet aan superhelden steeds een reflectie geboden van veranderende ideeën in politiek en maatschappij. In een wervelend flitscollege geeft de internationaal gerenommeerde superhelden-expert Dan Hassler-Forest (Universiteit Utrecht) een inleiding op de verborgen agenda van de Amerikaanse superheld.

Lezing | Superheldencollege met Dan Hassler-Forest

Film | Virtual Reality Cinema - Edition Museumnacht

Verdieping 4 oost, vanaf 19.30 uur.
Steeds meer filmmakers en kunstenaars ontdekken de mogelijkheden van VR als nieuw platform voor storytelling. Daarom deze Virtual Reality Cinemavoorstelling met 2 bijzondere en heel verschillende 360 VR-animaties: The Sick Rose (Taiwan, 2021 - Engelstalig ) en Synthese (Nederland, 2021 - Nederlandstalig). In totaal duurt de voorstelling 23 minuten.

Film | Virtual Reality Cinema - Edition Museumnacht

Installatie | GIF me a Superhero

Verdieping 4 oost, vanaf 19.00 uur.
GIF it to me! Maak je eigen gifje op de Museumnacht. Knutsel een superheldenmasker, kies een superheldenachtergrond, kies een goeie kleur cape en opnemen maar!

Installatie | GIF me a Superhero

Bezoek alle deelnemende musea! >

Bezoek alle deelnemende musea! >

Tijdens de Museumnacht in het Forum bezoek je:

Storyworld Storyworld

Storyworld

Hét Nederlands museum voor strips, animatie en games.

zondag 14 augustus 10:00 tot 18:00
The Art of DC - The Dawn of Super Heroes The Art of DC - The Dawn of Super Heroes

The Art of DC - The Dawn of Super Heroes

zondag 14 augustus 10:00 tot 18:00