Een vurig pleidooi voor interculturele waardering in tijden van oorlog en nu net zo relevant als tien jaar geleden.
Meerdere animefilms gaan over Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Isao Takahata's Grave of the Fireflies (1988) is bijna verplichte kost over dit onderwerp, net als Mori Masaki's Barefoot Gen (1983). Terwijl die films gaan over de nasleep van de nucleaire aanvallen op Hiroshima en Nagasaki in augustus 1945, gaat Giovanni's Island (2014) over de bezetting van Japan door geallieerde troepen aan het einde van de oorlog. Twee jonge broers, Junpei en Kanta, groeien op op het eiland Shikotan, in het uiterste noordoosten van Japan. Wanneer het eiland aan het einde van de oorlog wordt binnengevallen door de Sovjets, krijgen de jongens voor het eerst te maken met buitenstaanders en moeten ze ook nog eens omgaan met het verlies van de oorlog. Wanneer Junpei bevriend raakt met Tanya, de dochter van de Russische commandant, ontstaat er een nieuwe alliantie.
Hoewel de film in de echte wereld speelt, verwijst Giovanni's Island ook vaak naar Kenji Miyazawa's klassieke fantasyroman Night on the Galactic Railroad (1934): fantasie en realiteit vermengen zich in de hoofden van de jongens.