Raak mij aan! Touch me!

Land

Nederland

Jaar

2024

Taal

Engels, Roemeens en Nederlands gesproken, Nederlands ondertiteld

Regie

Marina Sulima

Duur

74 min

Overweeg om tomaten te volgen op hun reis van gesloten Nederlandse kassen naar Moldavië, het geboorteland van de filmmaker en het thuis van veel kasmedewerkers, die hun eigen tomatenvelden verlaten om achter glazen muren te werken.

Snijd een tomaat open en beschouw de werelden die erin besloten zitten. Denk aan een recept voor ingemaakte tomaten in een wereld vol met LED-verlichting gekweekte, op steenwol gezaaide tomaten. Overweeg om tomaten te volgen van gesloten Nederlandse kassen naar Moldavië, de thuisbasis van de filmmaker en veel kasmedewerkers die hun eigen tomatenvelden verlaten om achter glazen muren te werken. Beschouw als je gids als een manuscript vol familierecepten en talloze manieren voor het fermenteren van tomaten.

Met nagesprek

Met nagesprek met regisseur Marina Sulima: “Het begon allemaal met de woede toen ik hoorde dat tomaten gekweekt met LED-licht de wereld kunnen voeden. Dat hightech landbouw zijn afhankelijkheid van land heeft overwonnen. Door een eenvoudige tomaat te volgen, wilde ik deze mythe doorprikken en de wereldwijde tentakels ervan laten zien. Ik wilde de wereld niet rondreizen om deze film te maken. Ik wilde ook geen persoonlijke film maken. Maar toen ik door een manuscript met familierecepten begon te bladeren, zag ik dat de geschiedenis zich ontvouwde in en door de recepten van mijn moeder.”

Agenda

Er zijn (nog) geen nieuwe data ingepland voor Groningse Nieuwe #144: Consider a Tomato.

Groningse Nieuwe

Groningse Nieuwe

Deze film wordt vertoond in de serie Groningse Nieuwe, hét podium voor lokaal filmtalent, georganiseerd door Forum Groningen en Groninger Videolandschap.

Misschien vind je dit ook leuk

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

De nieuwste premières, filmtips, klassiekers en meer elke week in je mailbox!

Selecteer nieuwsbrieven