Raak mij aan!

Terugblik: Human Library 2019

Wanneer heb je voor het laatste een goed gesprek gehad met iemand die heel anders dan jij leek te zijn?

Zaterdag 29 juni was Human Library. VERS-er Xander was erbij. Dit is zijn ervaring.

2939

Afgelopen zaterdag heb ik als matchmaker tijdens de Human Library veel van dit soort gesprekken mogen helpen ontstaan. Ik denk dat zulke gesprekken ervoor kunnen zorgen dat de verhalen van de boeken een menselijk karakter krijgen. Hierdoor geloof ik dat er ruimte ontstaat voor nuance, het vinden van overeenkomsten en het vergoten van de comfortzone.

Deelnemen aan Human Library op 29 juni heb ik ervaren als onderdompelen in een warm bad. Opnieuw heeft de organisatie een groep deelnemers kunnen verzamelen die vanuit een gedeelde behoefte aan respect, behulpzaamheid en openheid samen kwamen.

In tijden van snelle media krijgen we constant informatie over allerlei groepen mensen. Ik denk dat deze informatie ons een abstract en cliché beeld geeft van de mensen in deze groepen. Pas zodra de lezer een gezicht heeft bij zo’n groep ontstaat er naar mijn idee ruimte voor nuance, het vinden van overeenkomsten en het vergroten van de comfortzone.

Als matchmaker was het mijn taak om de geïnteresseerde lezer voor te stellen aan de 'boeken' die ik begeleidde. Nieuwsgierige lezers kregen hierdoor de kans om in gesprek te gaan over de verhalen van het boek. Deze waren soms hoopvol, soms aangrijpend en soms herkenbaar.

Het uitwisselen van al deze verhalen voelde voor mij als belangrijk omdat de personen erachter daarmee menselijker worden. Dit menselijker worden zorgt denk ik voor het vermogen van de lezer om zich in te leven in het verhaal van het boek om op deze manier vriendelijk met elkaar om te gaan. Dit heb ik zaterdag meerdere malen zien gebeuren en daarom zal ik in de toekomst met liefde opnieuw deelnemen aan Human Library!

Xander zit bij VERS, het jongerenpanel van het Forum.

Check VERS

Foto: Martijn Bergsma

Weet als eerste
wat er speelt

Bring it on