Raak mij aan! Touch me!

Schoolvoorstellingen VO & MBO | IDFA

Elk jaar selecteert IDFA de beste documentaires voor het onderwijs.

8273

Kom in november naar het Forum en ontdek met je leerlingen creatieve documentaires die inspireren en je aan het denken zetten. Ook dit jaar heeft IDFA een gevarieerd programma samengesteld van documentaires die complexe thema’s bespreekbaar maken, maar er ook voor zorgen dat leerlingen op een genuanceerde manier over maatschappelijke onderwerpen met elkaar in gesprek leren gaan. Daarnaast kunnen de films een aanvulling zijn bij vakken zoals Nederlands, Maatschappijleer en CKV. Bij elke film is gratis lesmateriaal verkrijgbaar voor vo of mbo. Onze Forum filmdocenten verzorgen bij elke voorstelling een nagesprek in de zaal.

A. Hertenkoorts & Hoe Nikita een paard kreeg

Doelgroep: brugklas & jaar 2
 

B. Dierbaren

Doelgroep: Jaar 3, 4, 5, 6 en MBO
 

C. Het Korte filmblok

Doelgroep: jaar 4, 5, 6 en MBO
 

D. Long, Live, Love

Doelgroep: jaar 5, 6 en MBO

Voor wie vmbo, havo, vwo & MBO
Wanneer 17 t/m 28 november, datum en tijd in overleg
Waar Forum Groningen
Duur Duur van het gekozen filmblok + 15 minuten inleiding & nagesprek
Kosten € 3,50 per leerling
Leerdoelen Beeldgeletterdheid, actualiteit & samenleving

Meld je aan vóór 8 oktober

Hertenkoorts (15 min)

In Texas (USA) staat Emily, een getalenteerde cheerleader van acht jaar, voor een grote uitdaging. Ze is het jongste kind in een rasechte jagers familie en de enige van wie er nog geen hertenkop in de woonkamer hangt. Vastberaden om deze lege plaats aan de muur op te vullen, gaat de stoere Emily voor de eerste keer op jacht. Durft zij het aan of laat zij het jagen toch liever aan haar oudere broer over? Hertenkoorts laat op een liefdevolle manier zien hoe het kan zijn om op te groeien op het platteland in de Verenigde Staten en hoe de jonge hoofdpersoon omgaat met tradities en hierin haar eigen standpunt probeert te vinden.

Hoe Nikita een paard kreeg (23 min)

De dertienjarige Nikita uit Amsterdam-Oost vertelt ons alles in deze klassieker: dat ze van acteren en zingen houdt, waarom ze een navelpiercing heeft en dat ze later veearts wil worden. Op de lagere school werd Nikita flink gepest, vertelt haar moeder. Een paard bracht de ommekeer in het leven van Nikita, die ‘wonderen’ verrichtte door een zwak en afgeschreven paard om te toveren tot een sterk en levenslustig beest. Inmiddels is het 15 jaar geleden dat de film uitkwam; hoe zou het nu met Nikita zijn? En hoe kijkt ze terug op de film en op het pesten uit haar jeugd?

Dierbaren (55 min)

Achter de schermen van het dierenasiel in Amsterdam (DOA) vangen gedreven medewerkers en vrijwilligers huisdieren op. Ze verzorgen en trainen de dieren en proberen deze weer onder te brengen bij een goed baasje. Van zielige straatkatten en afgedankte konijnen tot levensgevaarlijke honden; alles komt er in een onophoudelijke stroom binnen. Het team slaat zich er samen doorheen. En hoewel niet elk verhaal een happy end krijgt, vindt zowel mens als dier er onvoorwaardelijke liefde. Intieme momenten van troost en tederheid wisselen de nuchtere, soms rauwe observaties van het dagelijks reilen en zeilen in een asiel af.

Het Korte Filmblok (ongeveer 70 tot 90 min)

Een verrassende selectie van twee tot drie korte documentaires waarin reflectie op de beeldtaal van de film voorop staat. Door het gevarieerde programma komen leerlingen in korte tijd in aanraking met veel verschillende verhalen, stijlen, en vertelvormen. Leerlingen krijgen zo een duidelijk beeld van de vele vormen die het documentaire-genre omvat. Na elke film vindt er een nagesprek plaats, waar mogelijk met de maker in de zaal. Na het bezoek en het maken van het lesmateriaal hebben de leerlingen geleerd wat het genre documentaire inhoudt, hebben ze met elkaar gesproken over de beeldtaal van film en het effect hiervan op hen als kijker, en hebben ze de inhoud van de film vertaald naar hun eigen ervaringen en perspectief.  

Long, Live, Love (79 min)

Rosemarie (15) overwon al twee keer kanker. Het bracht haar een stevig karakter en een sterke eigen wil. Nu ze beter is, wil ze dóór; met school, vrienden, liefdes en feestjes. Maar Rosemarie is niet de enige die een trauma te verwerken heeft. Haar jonge moeder moet leren omgaan met een puberdochter, terwijl ze de angst om haar kind te verliezen nog een plek moet geven. De tiener kan de worsteling van haar moeder maar moeilijk begrijpen. Een zoektocht naar nieuwe verhoudingen is het gevolg. Hoe steun je een familielid met een zware ziekte? En hoe ga je ermee om als diegene zichzelf opnieuw moet uitvinden?

Meer activiteiten voor het voortgezet onderwijs? >>

Meer activiteiten voor het voortgezet onderwijs? >>